fredag 24 oktober 2008

Ska

4 vaknar jag som vanligt...eller i alla fall så som det varit senaste veckorna...och sen kommer tankarna. De stör inte men de gör mig klarvaken och efter en halvtimme så kan jag lika gärna kliva upp :)

Jag blir sugen på risgrynsgröt men inser att mina grabbar inte vaknar på ett par timmar så jag häller upp gryn och vatten för att starta kokningen om en timme eller så. Även då inser jag hur många SKA det finns och hur gärna vi följer dom. Det SKA vara 4 dl gryn och 8 dl vatten. Inte kanske ett måste men vi fäljer gärna recept och vi vill ha recept och veta hur det SKA göras.

Självklart gäller det inte alla. Och inte i alla lägen. Men har du nån gång tänkt på hur mycket du gör för att det SKA vara så? T ex så SKA man:

ammas
börja med "riktig" mat vid en viss ålder
krypa
gå då man är ca 1 år
gå i skolan
kunna läsa
ha kompisar
sitta still
vara ute
motionera
köra moppe
ta körkort
gå gymnasiet
jobba
ha familj
ha barn
ha vänner
gå i kyrkan
roa sig
ha kul
handla
laga mat
äta enligt kostcirkel
ha en TV
ha en dator/internet
sitta lagom länge vid datorn
sitta rätt
jobba
gå i pension
vara sjuk
vara frisk
vara aktiv
vila
sova
skratta
gråta
äta
ställa soffan i vardagsrummet
äta i köket
sova i sovrummet

Ja, listan kan göras nästan hur lång som helst och är till viss del personlig och kulturell. Det är mycket som styr oss medvetet eller omedvetet.
Det finns oskrivna och skrivna regler för det mesta...t om hur man ska använda Stor boKsTav och kom,matecken och. punkt och alla andra regler vi vill följa för att kunna förstå varandra bättre. för vi vill kommunicera på "rätt" sätt så att inget blir missförstått och vi inte gör FEL. Och lagar är förstås till för att göra det enklare att leva. De flesta i alla fall... Och det är inte dom jag egentligen tänker på när det gäller SKA utan de enklare vardagliga SKA och för all del MÅSTE.

Jag säger inte att det är FEL på nåt sätt att ordna till samhället men är det alltid rätt och är det alltid lämpligt för alla???

Jag tänker i alla fall reflektera över alla mina SKA och MÅSTE. Jag är nyfiken att se hur många SKA som jag vill ha kvar och hur många jag vill bryta. Inte för att vara kärringenmotströmmen utan för att må bra:)

Inga kommentarer: