lördag 25 oktober 2008

Att laga mat

Ibland frågar någon gäst efter receptet på mat som jag lagat. Min familj brukar säga ungefär; "lycka till" för de vet att jag sällan eller aldrig använder recept. Vilket förstås medför att jag bara kan ge ett "typ" recept.

Kanske är det att använda intuitionen där också. Jag kan känna för att äta fisk och nästa steg är; vilken fisk? hm...lax....nää inte idag...vit fisk...ja det känns bra:) Sen känner jag vidare på samma sätt med sås, tillbehör, kryddor, grönsaker. Jag har trott att alla gör på det sättet...

Nackdelen kan vara att det aldrig går att göra samma sak 2 gånger. Även om jag gör ett recept så blir det inte likadant! Vi i familjen har vant oss:)

Jag tänker ändå lägga in förslag på mat i den här bloggen och typ recept. Och jag tror att du kan använda din egen intuition och göra underverk med Dina maträtter!

Inga kommentarer: