fredag 24 oktober 2008

Husvagn


För att fortsätta på temat SKA så tänker jag på den tid som vi bodde i husvagn. Man SKA ju bo i lägenhet eller villa eller liknande. I alla fall i Sverige. Vad är din första tanke om du hör nån som bor i husvagn? Och vad är första känslan innan tanken kom? Och hur känner du inför husvagnssemester?

Jag hade länge känt att jag ville vidare i livet och absolut ville flytta norrut - till riktiga vintrar, lugnare liv, vacker natur. Det jag känner mig hemma med och som jag värdesätter. Vi hade pratat mycket om det i familjen och var eniga om att alla ville flytta norrut. Men det var ett stort steg att ta och ingen kunde ju veta säkert att vi skulle trivas. Vi bodde i Västerås i ett ganska nytt hus på landet med vacker (vem bestämmer vad som är vackert? det är en annan fråga) natur runt omkring oss. Fast jobb hade min man så det var förstås en sak som ändå höll oss kvar.

En dag på hösten -03 ställde jag mig i vardagsrummet och sa till min man:
- Inom ett halvår ska vi ha flyttat! Jag flyttar i alla fall! om du vill följa med så är du välkommen. Men om du inte vill så får du väl stanna kvar.

-Vill du skiljas? sa han.

- Nej! Jag vill flytta bara. Men jag kan ju inte säga att du måste och jag vill absolut flytta. Jag vill såklart att du hänger med:)

Vi hade kollat på nya bostäder i Västerås och runt omkring och norrut men varje gång vi kom hem efter en husvisning så sa vi: "Vi har ju ett bra hus!"

Men nu var mitt mått rågat och jag visste att vi först måste sälja huset och sen hitta det nya. Göra sig av med det gamla så att det nya kan komma in liksom.

Vintern gick och vi letade hus utan resultat.

Våren kom och vi sålde vårt hus utan att ha ett nytt och inte heller nåt nytt jobb.

Vi köpte en husvagn för att bo i under sommaren. Vi har inte haft egen husvagn innan det och nu skulle vi bo hela sommaren i den. 2 vuxna och 2 tonårskillar...

Vi fyllde husvagnen med allt som vi trodde var viktigt. (Jag var inne i en fas då jag berkligen tog mig en funderare över vad som är viktigt. Och då menar jag VIKTIGT. Inte bra att ha eller så utan verkligen Viktigt och husvagnstiden lärde mig mycket om det).

Allt annat magasinerade vi. Sen fick vi ta många vändor till magasinet då vi tömde husvagnen på det mesta vi tagit med och som vi verkligen inte behövde.

Så började då en sommar på campingplatser runt Västerås men även i andra delar av Sverige och Norge. Detaljer om var vi bodde kan jag återkomma till en dag då skrivlusten infinner sig:)

Hösten närmade sig och vi hade inte hittat nåt hus!

Inga kommentarer: