torsdag 6 november 2008

Val

Förr hade vi inte så många val. När vi skulle handla mjölk så fanns det MJÖLK punkt slut. Nu finns det standard, mellan, lätt, mini... och andra mejerivaror. Visst det är bra att kunna välja. En för varje smak är ju spännande.

Jag tror att alla val mellan mat, hushållsartiklar, hygienprodukter osv är positivt MEN det kan även stressa oss om vi försöker välja RÄTT. För då kan det ju bli FEL och vi lägger på oss skuld för att vi "borde nog ha tagit B istället för A".

Och så lyssnar vi till media när det gäller diet, nyttig mat, onyttig mat, skadlig mat ...

Till slut har vi ingen aning om vad vi själva mår bra av. En enda stor förvirring. Och vi orkar inte gå och handla för vi är utbrända och vill inte se allt som gav oss valmöjligheter för de har blivit val som ger stress och skuld.

Det samma gäller val av kläder, man/kvinna, bil, hus, arbete...

Det fanns en period i mitt liv då jag satte på mig headsetet med musik då jag handlade mat. Fokuserade på musiken och handlade det som stod på listan plus sånt som bara kom i min väg utan att ge val. Ofta i mindre affärer men inte alltid för det kunde finnas stress om den varan jag ville ha inte fanns i sortimentet och jag måste välja annat. Så en mellanstor affär var perfekt.

Skönt att det inte längre är så för mig:) kanske bara att jag blev medveten om att det stressade mig att välja kunde göra skillnad. För jag trodde att jag älskade alla valmöjligheter...hm. Och jag trodde på att man kan välja fel i livet.

Inga kommentarer: