måndag 16 mars 2009

Vedic art

Min farfar var konstnär i Duved och sålde några naturtavlor då och då för att få till det nödvändigaste. Jag har också haft en dröm om att kunna måla och de senaste åren har jag provat på att använda pensel och färg. Bitvis har det känts helt ok...speciellt då jag låter färgen spela fritt. Men ibland känner jag lite krav på att det ska likna nå't...alltså en avbildning...krav som även kommer från mig själv.

Nu har jag varit på Vedic art-kurs :) Där handlar det mer om en inre process än om att måla av något. Att istället låta motivet komma fram ur färgerna... Det är skönt att låta en färg i taget fylla duken och i stilla betraktan öppna seendet. Idag ser jag saker jag aldrig lagt märke till tidigare även utan färg och duk...mycket märkligt. Jag lägger märke till hur livet ser ut! Hur vi gör och vad som är viktigt...

Det var en härlig helg med mysiga människor som jag gärna målar tillsammans med igen:) Inte för att prestera och skapa konst som går att sälja utan för att utveckla fler sidor av mig själv!

Inga kommentarer: