onsdag 24 mars 2010

Banta

Tänker på det här med olika bantningsmetoder.

Ban(straffa, slå), -ta. Att ta stryk eller slå bort nå't...hm...ta bannor! Bannlysa=utesluta ur kyrklig gemenskap enligt ordbok.

Jag var ju som ung smal och fick ofta höra "Äter du inget" "Ät mer!" "Du har ju Biafrabarns-ben" "Så spinkig du är!".....osv osv

Idag är idealet, i delar av världen, att vara spinkig.

Många mår dåligt pga sin sk övervikt och bantar (straffar sig själv?!)

Vi går på den ena straffmetoden efter den andra. "Äntligen en metod som jag blir smal av!" "Nu kan jag äta vad jag vill! (nåja-inte-precis-vad-jag-vill-men-jag-inbillar-mig det)

Alltså - om vi tror på metoden så funkar den..eller?

Vi "vet" ju att man "måste" äta enligt kostcirkeln...men nu kommer fler metoder som säger annat...

Hur är det i andra länder? Hur kan man i öst äta vitt ris? Eller i sydeuropa vit pasta och vitt bröd? Varför finns det inte ett land där alla är perfekta?? Har det inte med kosten att göra???????????

TÄNK OM DET FINNS ANDRA ORSAKER?!?

Kanske min mentala inställning till maten är viktigare än vad jag äter?!?

Så att banta (slå på sig själv) är det bra?

Inga kommentarer: